Słaby zasięg w Pendolino?! – Jakość usług telekomunikacyjnych na trasach kolejowych

2017.01.11
Autor: RFBENCHMARK
Podziel się informacją:

Słaby zasięg w Pendolino?! – Jakość usług telekomunikacyjnych na trasach kolejowych

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) opublikował raport – od 3 do 23 sierpnia 2016 roku przeprowadzono testy jakości usług telekomunikacyjnych na głównych trasach kolejowych w Polsce. UKE uwzględnił w kampanii pomiarowej czterech największych operatorów mobilnych w Polsce, czyli: Orange, Plus, Play i T-Mobile. Wykonano łącznie 117 godzin testów, przejechano 8500 kilometrów, wykonano 10 tysięcy połączeń głosowych i tyle samo prób transmisji danych.

W badaniu skoncentrowano się na wskaźnikach jakości dotyczących usług głosowych: skuteczności połączeń, czasie wykonania połączenia, ilości połączeń przerwanych i jakości mowy. Wykonano również pomiar parametrów łącza Internetu mobilnego takich jak: prędkość transmisji danych, opóźnienie pakietów danych, zmienność opóźnień pakietów danych i utrata pakietów danych. Dodatkowo zmierzono wskaźniki użycia technologii, dostępności sieci i poziom sygnału radiowego.

Zasięg badania przeprowadzonego na trasach kolejowych w sierpniu 2016 r. Źródło: www.uke.gov.pl

Zasięg badania przeprowadzonego na trasach kolejowych w sierpniu 2016 r.
Źródło: www.uke.gov.pl




Czytaj również: Prędkość Internetu mobilnego w stolicach Europy Wschodniej i Azji! Jak przy tym prezentuje się Warszawa?

Średnie wyniki pomiarów jakości sieci, a rzeczywistość

Badanie wykazało, że wszyscy czterej operatorzy uzyskują wyniki na zbliżonym poziomie, w przypadku porównywania średnich wartości poszczególnych wskaźników jakości usług dla całego badania. Występujące różnice pomiędzy operatorami nie powinny przekładać się w istotny sposób na odbiór jakości usług przez użytkowników. Bezwzględne wartości uzyskanych wskaźników świadczą o dobrej jakości usług, umożliwiającej użytkownikom korzystanie zarówno z połączeń głosowych, jak i dostępu do Internetu.

Jednak ze średnimi wynikami pomiarów jest podobnie jak z średnimi zarobkami w Polsce prezentowanymi przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) – dla wielu przypadków mogą znacznie odbiegać od średniej. Jakość usług zależy przede wszystkim od trasy podróży. Najbardziej uciążliwa będzie dla osób uczęszczających trasą o najgorszym pokryciu, które z pewnością nie zgodzą się z powyższym stwierdzeniem mówiącym o dobrej jakości usług na trasach kolejowych.

Co ciekawe pozornie popularne trasy podróży wcale nie reprezentują najlepszych wyników pomiarów. Przykładem może być pomiar na trasie Kraków-Warszawa. Czy to oznacza, że operatorzy nie zadbali o klientów na najbardziej uczęszczanych trasach? Niekoniecznie, duży wpływ na wynik może mieć rodzaj pociągu w jakim odbywał się pomiar – Pendolino. Jego konstrukcja powoduje większe tłumienie sygnału radiowego, a przez to odczuwalnie gorsze szybkości transmisji danych oraz częstsze zrywanie połączeń.



Główne wskaźniki jakościowe na trasie Kraków- Warszawa EIP Pendolino Źródło: www.uke.gov.pl

Główne wskaźniki jakościowe na trasie Kraków- Warszawa EIP Pendolino
Źródło: www.uke.gov.pl



Wskaźnik ang. Opis
CSSR [%] Call Setup Success Rate Wskaźnik skuteczności zestawiania połączeń głosowych
CST [s] Call Setup Time Czas zestawiania połączeń głosowych
DCR [%] Dropped-call rate Wskaźnik połączeń przerwanych
MOS_PI Mean Opinion Score Wskaźnik jakości mowy
DL MDR [Mbps] Mean Data Rate Wskaźnik prędkości transmisji danych – pobieranie
UL MDR [Mbps] Mean Data Rate Wskaźnik prędkości transmisji danych – wysyłanie
RTT [ms] Round Trip Time Opóźnienie pakietów danych

Najlepiej różnicę widać porównując pomiar szybkości transmisji danych na trasie Warszawa – Katowice (EIP – Pendolino) i Katowice – Warszawa (TLK – zwykły wagon), które odbywały się na tej samej trasie, jednak w dwóch różnych typach pociągów. Średnie prędkości pobierania danych na trasie Katowice – Warszawa (TLK – zwykły wagon) to 8-10 Mbps, a wysyłania 5-6 Mbps. W relacji Warszawa – Katowice (EIP – Pendolino) na dokładnie tej samej trasie szybkość pobierania mieści się dla wszystkich operatorów między 1-5 Mbps, z czego tylko Play osiąga powyżej 3 Mbps, natomiast szybkość wysyłania wynosi około 1 Mbps. Takie parametry łącza z pewnością znacznie utrudniają wykonywanie pracy w trakcie podróży jak i również korzystania z rozrywki typu streaming muzyki i wideo online. Czyżby „Strefa Ciszy” PKP Intercity obejmowała również zasięg sieci komórkowych w całym pociągu Pendolino? 😉



Główne wskaźniki jakościowe na trasie Warszawa-Katowice EIP Pendolino Źródło: www.uke.gov.pl

Główne wskaźniki jakościowe na trasie Warszawa-Katowice EIP Pendolino
Źródło: www.uke.gov.pl

Główne wskaźniki jakościowe na trasie Katowice-Warszawa TLK - zwykły wagon Źródło: www.uke.gov.pl

Główne wskaźniki jakościowe na trasie Katowice-Warszawa TLK – zwykły wagon
Źródło: www.uke.gov.pl



Podsumowanie niedostępności usług operatorów na całej trasie pomiaru

Trudno jednoznacznie zdefiniować właściwy sposób pomiaru dostępności sieci w przypadku Play. Z jednej strony oferuje on zasięg czterech sieci, czyli możliwość korzystania z sieci pozostałych operatorów. Z drugiej strony, czy pomiar wykonany w roamingu krajowym jest pomiarem sieci Play, czy jednak operatora udostępniającego sieć? Z punktu widzenia użytkownika posiadającego ofertę u danego operatora wydaje się, że pomiar z uwzględnieniem roamingu krajowego powinien najlepiej odwzorować możliwe do uzyskania parametry. Jednak z technicznego punktu widzenia takie wyniki nie stanowią miarodajnego porównania jakości sieci poszczególnych operatorów.

W badaniu, pomiar w przypadku sieci Play został przeprowadzony na dwa różne sposoby w zależności od rodzaju usługi. W przypadku połączeń głosowych został uwzględniony roaming krajowy, czyli wykorzystanie sieci pozostałych operatorów. Jak można było przypuszczać rezultat dla sieci Play w tym przypadku okazał się najlepszy ze wszystkich operatorów. Uzyskano tylko 2,9 % niedostępności sieci. Drugi w kolejności (3,3 %) plasuje się T-Mobile, a zaraz za nim Plus (3,7 %). Największa niedostępność usług głosowych (6,1 %) przypadła Orange.

W przypadku badania parametrów łącza Internetu mobilnego, Play korzystał tylko z macierzystej sieci. W tym przypadku rezultat okazał się najgorszy, znacznie odbiegający od pozostałych operatorów. Pomiar wykazał aż 18,2 % niedostępności sieci, czyli aż 3 krotnie więcej niż w przypadku drugiego w kolejności Orange (6,2 %) i niemal 5 krotnie więcej niż w przypadku najlepszego T-Mobile (3,8 %). Jest to wynik ciekawy biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia, gdzie operator sieci Play „zachęca” użytkowników do korzystania z macierzystej sieci, przez obniżenie maksymalnych prędkości transmisji danych w roamingu krajowym. Więcej na ten temat można znaleźć w artykułach: PLAY „zachęca” do korzystania z macierzystej sieci? oraz PLAY drastycznie ogranicza prędkość Internetu w roamingu krajowym!.

Ta znacząca różnica w niedostępności sieci Play względem pozostałych operatorów może mieć dodatkowy wpływ na ostateczne, średnie wyniki przeprowadzonych pomiarów szybkości transmisji danych. Pomiary wykonywane były jedynie tam, gdzie sieć była dostępna. Operator, który był dostępny przez dłuższą część trasy, ale przez to momentami oferował bardzo niską przepływność tam gdzie drugi operator nie miał wcale zasięgu (dziury w pokryciu), w uśrednionych pomiarach może wypaść gorzej.



Niedostępność usług głosowych i transmisji danych Źródło: www.uke.gov.pl

Niedostępność usług głosowych i transmisji danych
Źródło: www.uke.gov.pl



Pomiary w pociągach Pendolino na tle pozostałych pomiarów

Pomiary w pociągach Pendolino stanowią tylko część, około 15% wszystkich przeprowadzonych pomiarów. Jednak wpływ tego typu pociągów na jakość świadczonych usług przez wszystkich operatorów komórkowych był największy. Powyżej porównano wpływ różnego typu pociągów na tej samej trasie Warszawa – Kraków. Poniżej zamieszczono wykresy porównujące średnie wyniki pomiarów prędkości Internetu mobilnego oraz wskaźnik zerwanych połączeń na tle wszystkich przeprowadzonych pomiarów. Widać znaczną przepaść między tymi wynikami. Konstrukcja pociągów Pendolino stanowi znaczącą przeszkodę dla propagacji fal radiowych. W takim wypadku istnieje możliwość poprawy jakości usług przez instalację wzmacniaczy sygnału radiowego przez przewoźnika.



Wskaźnik prędkości transmisji danych: DL (downlink) i UL (uplink) [Mb/s]. Źródło: www.uke.gov.pl

Wskaźnik prędkości transmisji danych: DL (downlink) i UL (uplink) [Mb/s].
Źródło: www.uke.gov.pl

Wskaźnik połączeń przerwanych [%] Źródło: www.uke.gov.pl

Wskaźnik połączeń przerwanych [%]
Źródło: www.uke.gov.pl

Podsumowanie

Średnie pomiary wykazały, że jakość sieci czterech największych operatorów komórkowych w Polsce jest na dobrym poziomie, jednak jest jeszcze miejsce na poprawę. Szczegółowa analiza pokazuje, że miedzy poszczególnymi trasami może występować duże zróżnicowanie uzyskiwanych wyników. Nawet pomiary wykonane na tej samej trasie mogą się diametralnie różnić ze względu na wykorzystywany rodzaj pociągu. Nowoczesne składy Pendolino powodują duże tłumienie sygnału radiowego a co za tym idzie niską jakość usług. W szczególności niskie przepływności wysyłanych i pobieranych danych oraz zwiększoną liczbę przerwanych połączeń.

Operator Play wykorzystujący możliwość roamingu krajowego, najlepiej wypadł w zapewnieniu dostępności sieci z jego wykorzystaniem w przypadku połączeń głosowych. Jednak podczas pomiarów jakości Internetu mobilnego tylko z wykorzystaniem sieci macierzystej zaprezentował największą ze wszystkich operatorów niedostępność sieci na trasach kolejowych w Polsce.

Źródło: www.uke.gov.pl, własne


sales
sales